Велизар Шаламанов: Да, от президентството дават сигнали да преосмислим членството си в НАТО и ЕС

КСНС е създаден за постигане на съгласие чрез консултации, а виждаме, че последните три съвета, свързани с отбраната и сигурността, имитират постигането на съгласи

Може да се направи извод, че в черновата на заключителния документ от вчерашния КСНС има сигнали, че е необходимо да преосмислим членството си в НАТО и Европейския съюз заради актуалната ситуация. Това каза бившият министър на отбраната и експерт по сигурността Велизар Шаламанов в интервю за предаването "Преди всички" на БНР по повод обвинението на председателя на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов към държавният глава Румен Радев, че в предложената от президентството версия на общо становище имало изводи, несъвместими с членството ни в ЕС и НАТО. 

"В тази чернова, когато се говори за сигурност и за отбрана, е споменато само веднъж НАТО и то в негативен контекст, а ние всички сме убедени, че нашата сигурност и отбрана се корени в една тясна интеграция на България в НАТО и използване на инструментите на НАТО, особено когато нашата армия не е в най-доброто състояние", обясни Шаламанов и добави: 

"КСНС е създаден за постигане на съгласие чрез консултации, а виждаме, че последните три съвета, свързани с отбраната и сигурността, имитират постигането на съгласие, което не води до никакви действия, но създава още по-голямо разделение между институциите и политическите партии и това е изключително тревожно, защото не позволява да бъдат предприети действия". 

В оценката за ситуацията около Сирия няма и дума за използването на химическо оръжие и осъждането на това използване, което е официална позиция на правителството и подкрепена позиция на НАТО и ЕС, посочи Велизар Шаламанов: 

"Извън този контекст има в някаква степен отправена критика към САЩ, Великобритания и Франция, а всъщност ние ги подкрепяме и считаме, че това беше изключително навременно и точно действие. Северноатлантическият алианс е поставен в контекста на противопоставянето между Турция и Гърция, което в никакъв случай не допринася за укрепването на сигурността на България, представяйки работата на Алианса по този начин. Освен това конфликтът в Украйна е представен абсолютно абстрактно, без да стане ясно, че той е резултат от агресивната политика на Русия, анексирането на Крим и подпомагането на сепаратистите в Източна Украйна. Същото се отнася и за Западните Балкани. Ако ние при такъв тип консултации не можем ясно да посочим реалните източници на рисковете, в случая и за Западните Балкани, и за Черноморието, включително и в Сирия, основна част от рисковете идват от страна на Русия и ние в тези конфликтни ситуации винаги сме от две различни страни – ние сме в НАТО и ЕС, които имат ясна позиция, а от другата страна е Русия, която предизвиква напрежение. Всичко това отсъства, което означава, че това не е оценка на страна от НАТО и ЕС, а някаква друга абстрактна оценка, която  не ни позиционира добре в бъдеще като част от НАТО и ЕС“. 

Според експерта неспособността на политиците да се договарят и да консолидират мненията си води до липсата на ясни позиции, което е проблем за сигурността на България: 

"В стремежа за налагане, за изолиране, за противопоставяне, включително по същностни въпроси, но един от големите рискове е пропагандата, която открито се води в България срещу НАТО и ЕС и в подкрепа на Русия, което разделя българското общество и е сериозен риск за  сигурността, а това като че ли не се вижда от хората, които имат конституционна отговорност за сигурността и отбраната на България“. 

Относно увеличаването на разходите за отбрана рязко до 2% от БВП Шаламанов коментира: 

"С отмяната на Националната програма "България в НАТО и европейска охрана" като стратегия за превъоръжаване всъщност се блокира процесът на превъоръжаване и механичното увеличаване на разходите и ускоряване на един, два или три проекта не може да реши проблема  на Българската армия, който е фундаментален".