Решението на ЕК за Полша е провокация в полза на комунистическата номенклатура, либералите и олигархията

Реформата на съдената система посяга само на „последния бастион на комунистическите обвързаности”

Александър Йорданов

Александър Йорданов

Александър Йорданов, специално за Faktor.bg
   
Комисията предлага на Съвета на ЕС да приеме решение като разгледа т.нар. „сериозно нарушение на върховенството на закона”, а крайната мярка, която може да бъде наложена е отнемането на гласа на Полша в Съвета на ЕС. Отсега мога да прогнозирам, че това няма да се случи, но решението е факт и зад неговата видимост има много скрита политика. В „задкулисието” прозира фигурата на Доналд Туск – политически 

противник на настоящето полско правителство

 и актуален председател на ЕС. Затова и това решение е не просто решение срещу опита на сегашното полско дясно-консервативно правителство да реформира съдебната система, като се раздели с комунистическите отпадъци в нея, но и нелогично размахан пръст срещу останилите посткомунистически държави, които имат сходни проблеми.  
Още в средата на юли ЕК заяви, че е близо до решението за задействане на чл. 7 от договора  на ЕС, който допуска санкции във връзка с планираната реформа на съдебната система в Полша. Според комисията заплашена е независимостта на правосъдната система чрез начина на промяната на устройството на  съдилищата. В началото на септември заместник-председателят на ЕК Франс Тимерманс заплаши Полша, че  Комисията може да приложи спрямо нея всички инструменти за оказване на натиск.  И ето, тя посегна към основния инструмент –  чл.7. 
Ако падаме от Марс, а не 

излизаме от дома на Маркс,

 респективно – нищо не знаем за скритите механизми на влияние в посткомунистическата действителност, бихме повярвали на думите на Тимерманс, че съдебната система е „циментът, който гарантира, че всеки гражданин може да очаква справедливост в съда и че решенията на съда не са взети по телефона от партийната канцелария”.  На книга това е така и така трябва да бъде. Но в посткомунистическата действителност не е така. Тя не е нормална демократична действителност, а действителност в преход. „Старото” в нея е достатъчно силно. И силите, които пречат на нормалната промяна произхождат от едно котило. Това е котилото на управлявата в миналото номенклатурна върхушка и обслужвалата я ченгесарска система по време на т.нар. „развит социализъм”. 
У нас имаше доста скандали в съдебната система и всички те показаха, че връзката: комунистическо задкулисие – престъпност – съдебна система, съществува. Нима гражданин, който не е част от тази верига ще посмее да ограби милиарди от една банка? А милиардите бяха ограбени, нали? Когото и да попитате у нас ще ви каже, че големите престъпници, които като по правило са родом от комунистически и ченгесарски фамилии, са неподсъдни, а само дребните им „колеги” обират калая. Корупцията в българската съдебна система е нарицателна, така както е нарицателна и корупцията в полската съдебна система. У нас обаче нищо не се променя, освен че нараства писането на доклади, докато дясно-консервативното правителство в Полша бе решило и се надявам да не се откаже, 

да осъществи промяна
 
Истината е, че полските съдилища не са реформирани от началото на прехода. Те са една замръзнала, затворена система, делата се влачат с години, отлагат се многократно, особено когато става дума за „влиятелни лица”  свързани с властта или с властовите комунистически структури в миналото.  Същевременно обикновените граждани чакат безкрайно дълго решенията на съда. Предишният премиер на Полша Беата Шидло не случайно изтъкваше факта, че поляците са гласували за партията „Право и справедливост”, защото са повярвали, че съдебна реформа ще има. И американците гласуваха за Доналд Тръмп, защото повярваха, че данъчна реформа ще има. И тя наистина е вече факт. 
Според критиците на партията, Ярослав Качински иска да реформира съдебната система главно, за да засили политическия контрол над съдиите. И твърдят, че това ще доведе до отменя на разделението на властите и до авторитарно управление. Но това са бели либерални кахъри. Защото има Върховен съд и той има пряко отношение към изборния процес в съдебната система. По конституция този съд е последната истанция, която се произнася за законосъобразността на действията на всички държавни органи и институции. 
В Брюксел се опитват да мислят чрез правила и процедури, които теоретично трябва да са част от правото на всяка демократична държава. Но това е на теория. Практиката в посткомунистическите държави, не е такава. Поляците са силно вярващи хора и те преценяват случващото се в тяхната държава не само чрез параграфи, а чрез морални категории. Честността и неподкупността на съдиите за тях е морален проблем. Колко още години  трябва да чакат, за да дочакат комунистическите кадри сами да се „реформират”? Но посткомунистическата действителност е още по-отвратителна. Полските либерали или „хората на Туск”, както ги наричат, докато бяха на власт успяха да подредят своите хора в съдебната система. При това доста безцеремонно. И сега вече са много загрижени за тяхната „независимост” и непоклатимост. Но защо ако всичко е наред със съдебната система в страната, поляците искат нейната реформа? Защо гласуваха за партията, която им обеща тази реформа? Очевидно действителността в Полша е различна от тази, която вижда ЕК в Брюксел. 
Когато започнаха първите критики и протести срещу реформата, Анджей Дуда – полският президент, наложи вето на два законопроекта, които според него „биха ограничили независимостта на Върховния съд” и одобри по-малко спорния закон, чиято цел е да реформира обикновените съдилища. Днес Дуда обвини лидерите на Европейския съюз, че лъжат като твърдят, че промените в полската съдебна система застрашават върховенството на закона и демократичните принципи. В това решение, заяви полският президент, има много „лицемерие”. Каза това след като не се поколеба, за разлика от лятото, да подпише два от спорните и отложени от него самия закони. И изтъкна, че полското правителство е било „вдъхновено” за тази реформа от законодателството и на други европейски страни. Това е истина. За тази истина си затвори очите и българският Висш съдебен съвет, който преди половин година с лека ръка също прие становище, в което се казваше, че съдебната реформа в Полша буди тревога, защото се посяга на независимостта на магистратите и на принципите на правовата държава. 
На никаква независимост не посяга и никакви принципи не нарушава, полската съдебна реформа. Тя посяга само на 

„последния бастион на комунистическите обвързаности”

  Думите са на Ярослав Качински, според когото поляците са убедени, че съдебната им система е корумпирана и в нея доминира мисленето и действието характерни за комунистическата епоха. Тя защитава олигархията и се съобразява със силата на „силния”. А днес „силния” са парите. Затова е цялата дандания. 
Тук се налага да обърна внимание и на още нещо. Отвратително е, че лица, представящи се за либерали, интерпретират антикомунистическото, антируско и антиолигархично говорене на Качински и на дейците на неговата партия, като „националистическо” и „популистко”. Либералът Туск, който се прегърна с „демократа” Путин след трагедията с полския правителствен самолет край Смоленск през 2010 година, на някои либерали им изглежда по- „принципен” от достойния лидер на „Право и справедливост”, който не престава да търси истината за страшното събитие. И тази истина излиза все повече на светло и хвърля в канавката Кремълските лъжи. На борда на полския самолет тогава е имало взрив. Неудобна е тази истина. И ето го „решението” – след убийството на президента Лех Качински, защо да не се отстрани от властта неговия брат – неудобният Ярослав Качински, който при това „обърква” и „международната политика”, и особено новата кремълска стратегия за „приятелство с ЕС”, чрез „заобикаляне” на проблема с руската агресия срещу Украйна? Полша не е съгласна на такъв европейски завой. Слава Богу, поне официално и ЕС не е съгласен, затова и санкциите срещу Русия бяха удължени още с половин година. Акцентът, който ЕК поставя върху „независимостта” на властите – съдебна, изпълнителна, законодателна, подценява въпроса за „баланса” между тях и за темповете на тяхната реформираност. Изоставането на промените в една от тези системи е заплаха за нормалното функциониране и на останалите. Това е прекалено очевидно у нас, за да се правим, че не го забелязваме. 
Не съм склонен да премълчавам и многобройните факти на обвързаност между посткомунистическите елити – наследници на бившите комунисти и либерално ориентирани политици. Това е характерно за Полша, където  либералите намериха диалог с бившия комунистически политически и бизнес елит, защото разбраха, че само чрез него могат да постигат и свои лични бизнес успехи. Така те заедно се овъргаляха в „успеха”, така се ражда и олигархията. Получи се позната картина: бащата – строител на комунизма, синът – посинял либерал. Но важното е тяхното, фамилното, да не се атакува, да не се губи, да се множи. А членове и симпатизанти  на „Право и справедливост” са главно хората, които останаха извън договорките, извън „националното разбирателство” между  леви и центристки посткомунистически среди.  Това са „оскърбените и унижените” в периода на разпределение на националното богатство. А те са милиони в Полша. И не случайно партията на Качински победи на изборите „Гражданска платформа” на Доналд Туск.
В задкулисието на сегашното решение на Европейската комисия някои разчитат желанието на Доналд Туск за политически реванш. Именно Туск бе оракулствал през август, че „европейското бъдеще на Полша е несигурно”. Това изказване бе скандално. Тогава зад думите му анализатори видяха елементарен, направо бакалски, политически интерес и непреодоляна болка от политическата му загуба в Полша. Но не е само това причината. В Полша обвиняват Доналд Туск, че като премиер не е осигурил  коректно идентифициране на жертвите от Смоленската катастрофа и носи частична отговорност за неправилното водене на разследването. 
Решението на Европейската комисия за Полша е непремислено. Вярно е, че е облечено с много условности, с възможности за нови разговори, диалог, разтягане във времето, но в същността си е провокация, която не трябваше „Министерския съвет” на Европа да допуска.