За 6 години цената за изграждане на магистрала се увеличи двойно

Селски път, за който са платени над 1 млн. лв./км. Пътен възел „Белокопитово“ – силно оскъпен и силно закъснял. Тунелът в Кресненското дефиле – близо 14 пъти по-скъп от най-дългия тунел в света, Лердалския в Норвегия. „Златната“ 19-километрова автомагистрала „Люлин“, чиято средна цена е 9,6 млн. евро/км. Това са само няколко примера, които показват тенденциите при усвояването на европейски и национални средства за инфраструктура в България.

Изграждането на инфраструктурни проекти в България най-често е споходено от „системни проблеми“. Системни са, защото се срещат повече от често. Знаците за това започват още при процедурите по възлагането на обществените поръчки и завършват с гаранционната поддръжка на изградените обекти. Съмненията, че проектите се печелят от „избрани“ фирми, се засилват от публичните данни за концентрация на повечето поръчки в малко на брой изпълнители. Ако някоя от въпросните компании не разполага с необходимия ресурс от техника и персонал, които да работят по конкретни обекти, тя наема подизпълнители. Това е забранено при финансирани с европейски средства проекти, но това ограничение се заобикаля с договори за наем на хора и техника, което е на практика възлагане на дейности на трети фирми.

Най-видими са проблемите при изграждането на пътища, защото те са всекидневно подложени на „мониторинг“ от пътуващите граждани. Често има случаи пътища да се затварят за „основен ремонт“ само година-две след официалното им откриване. Всяко следващо правителство обвинява предходното, че е строило некачествено. И докато доскоро бяхме приели, че пътищата ни са евтини и затова са с по-ниско качество, то в последните години цената на километър новоизградена магистрала поскъпна в пъти.

През 2010 г. поръчки се изпълняваха за между 2 и 3 млн. евро на километър. Днес цената на 1 км магистрала в България вече достигна от 4.2 до 6.7 млн. евро. В съседна Румъния цената за изграждането на 1 км нова магистрала е средно 5 млн. евро, а гръцката „Виа Игнатия” струваше по 6.8 млн. евро на един километър. В Хърватия цените са между 6 и 8 млн. евро, в Полша А2 е завършена за 4.7 млн. евро, а в Германия цените достигат 9-10 млн. евро за км. Обяснението за ниските цени, които водели след себе си ниско качество, очевидно вече не е актуално. Просто цените не са ниски, а и разходите за труд у нас са най-ниските в Европейския съюз.

Сега конкретно:

ПЛАНИНСКАТА ОТСЕЧКА САПАРЕВА БАНЯ–ПАНИЧИЩЕ

дължина: 5.6 км

средна цена: близо 1 млн./км

финансиране: Програмата за развитие на селските райони (ПРСР)

Планинската отсечка Сапарева баня–Паничище е финансирана като за магистрала. 5 км получават финансова помощ в размер на 5 397 602.44 лв., от които 5 170 902.44 лв. по ПРСР. При средна цена от около 700 000 лв. на км за подобен път, в конкретния случай е платен почти един милион. Обектът е изграден от консорциума „ДЗЗД Паничище – 2104“.

Публикувани в „Биволъ“ снимки показват, че част от фактурираните и изплатени дейности не са извършени, като например полагането на битумизирана баластра. На много места по трасето е полагана пръст от съседните планински склонове. В по-голямата си част дренажната система не работи, а бетонните тръби в нея са подменени с PVC тръби.

Съмнения за „наредени“ обществени поръчки се прокраднаха при възлагането на лотовете на „Хемус“ през 2015 г.

АВТОМАГИСТРАЛА „ХЕМУС“

дължина: 60 км

средна цена: 8.6 млн. лв./км (4.4 млн. евро/км)

финансиране: 100% от държавния бюджет

През 2015 г. строителни предприемачи поискаха за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч почти 100% над прогнозните цени на държавните експерти. Така 60 км от „Хемус” щяха да струват на данъкоплатците рекордните 800 млн. лв. без ДДС при прогнозни стойности от 434 млн. лв. „Хемус“ досега се очертава като най-скъпата магистрала. Лот 1, участък от Ябланица до III-307 на АМ „Хемус”, който е с дължина 23 км, е оценен с прогнозна стойност на строителството от 168 млн. лв. Кандидатите за изграждане на трасето през 2015 г. са 6. Най-ниската предложена от тях цена е 253 999 514 лв. без ДДС, която е с 85% по-висока от индикативната. Така при най-ниската оферта километър от магистрала „Хемус” би струвал около 11 млн. лева (5.6 млн. евро/км), но трасето има 2 пътни възела, 6 виадукта и 1 тунел. Най-голям брой точки в конкурса обаче събира обединение „АМ Хемус Лот 1” с по-висока цена – 277 406 873 лв. без ДДС. По лот 2 участъкът е с дължина 35 км. Там кандидатите за трасето са 5. Индикативната стойност на строителството, посочена от държавните експерти, е 266 млн. лв. Най-ниската предложена цена е 450 051 500 лв. без ДДС на турската „Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет”, а най-високата – 706 962 422 лв. на италианската „Асталди Ес Пи Ей”.

При най-ниската цена един километър от лот 2 на магистрала „Хемус” ще струва към 13 млн. лева (6.7 млн. евро/км). За лот 2 най-много точки от техническата оферта събира обединение „ПСТ ХЕМУС 2”.

През февруари тази година премиерът Бойко Борисов разпореди обществената поръчка за лотовете на „Хемус” да бъде спряна заради съмнения за обвързаности на фирмите.

„Когато витаят в общественото пространство съмнения върху сделка, която е около 800 млн. лева държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно съм извършил. Затова я затворих”, каза Борисов пред медиите.

В края на юли беше обявен нов търг за удължението с 9.3 км на магистрала „Хемус”. В участъка от Ябланица до Боаза. Стойността е 80 млн. лв. без ДДС. Така прогнозната цена е около 4.4 млн. евро/км. Към днешна дата обаче има малка разлика – габаритите на пътя остават същите– 29 м, но с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. Проектната скорост е намалена от 140 на 120 км/ч.

ПЪТЕН ВЪЗЕЛ „БЕЛОКОПИТОВО“

дължина: 5 км

средна цена: 6.7 млн. евро/км

финансиране: 100% от държавния бюджет

5-километровият участък между Белокопитово и Каспичан, изграден по програма „Ново строителство“ на Агенция „Пътна инфраструктура“, е финансиран с близо 66 млн. лв. от републиканския бюджет. Изпълнител на обекта е „АМ Черно море” АД.

„Белокопитово” попадна в народния фолклор още преди да влезе в експлоатация заради „неоткриваемия“ на снимките от въздуха ляв завой. Истинският проблем обачее, че пътният възел е силно оскъпен и много закъснял.

Средната цена за строителство на магистрали през 2015 г., когато е завършен пътният възел, е 3.3 млн. евро/км. Петте километра от магистралата по отсечката Панайот Волово–Белокопитово заедно с пътния възел са със средна цена от 6.7 млн. евро/км.

„ЗЛАТНАТА” 19-КИЛОМЕТРОВА АМ „ЛЮЛИН”

дължина: 19 км

средна цена: 9.6 млн. евро/км

финансиране: 75% европейско финансиране + 25% от държавния бюджет

С всичките си съоръжения – тунели, мостове, укрепвания, 19-километровата отсечка е със средна цена от 9.6 млн. евро/км. С тази ценова ставка магистралата без проблем би могла да бъде реализирана и в Германия. При нея има 75% европейско финансиране и 25% от държавния бюджет. По първоначален план изгражданата магистрала трябваше да възлиза на 137 млн. евро, но за нея бяха платени 185 млн. евро.

Завишаването на цените в хода на строителните работи също е друг „системен“ проблем при строителството на магистрали. Изпълнителят е спечелил обществената поръчка при едни условия, но впоследствие се оказва, че теренът всъщност е различен или икономическата ситуация се е променила. Вследствие на промените цената на съоръжението се повишава и правителството плаща повече, въпреки че изпълнителят е спечелил пред конкурентите си, предлагайки по-ниската оферта.

АВТОМАГИСТРАЛИТЕ „ТРАКИЯ“ И „СТРУМА“

Последната отсечка от АМ „Тракия“

дължина: 49 км

средна цена: 4.3 млн. лв./км (2.2 млн. евро/км)

финансиране: 100% от държавния бюджет

УЧАСТЪКЪТ ОТ АМ „СТРУМА“ МЕЖДУ ДОЛНА ДИКАНЯ И ДУПНИЦА

дължина: 17 км

средна цена: 4.8 млн. лв./км (2.4 млн. евро/км)

финансиране: 100% от държавния бюджет

Търгът за последните 49 км от „Тракия“ беше спечелен от консорциум, в който влизаше водещата тогава компания „ПСТ Холдинг”. Те спечелиха с оферта за 209 млн. лв., но цената им нарасна до 234 млн. лв., или по 4.3 млн. лв./км (2.2 млн. евро/км). На фона на тази цена изграждането на лот 2 на същата тази магистрала „Тракия” беше възложено за 137 868 000 лв. Офертата беше предложена от българското „Обединение Магистрала Трейс”. Според предложената оферта един километър от отсечката Стара Загора–Нова Загора струва 2 млн. евро, при заложени в процедурата 3 млн. евро. Същата компания построи лот 1 на магистрала Тракия за 2.6 млн. евро за километър. През 2005 г. българско-португалски консорциум предложи за изграждане на цялата "Траккия” 2.7 млн. евро на километър.

Сходна на ситуацията с последната отсечка на „Тракия“ се разигра и по 17-километровия участък между Долна Диканя и Дупница по магистрала „Струма”. Той трябваше да струва 70 млн. лв., или по 4.1 млн. лв./км. Изграждането му надхвърли 81.6 млн. лв. и средна цена от 4.8 млн. лв./км

(2.4 млн. евро/км).

.

Всичко това българските данъкоплатци вече са платили. Но на хоризонта се задават още солени сметки:

ПРОЕКТЪТ ЗА ТУНЕЛ В КРЕСНЕНСКОТО ДЕФИЛЕ

Дължина: 2 км

Цена: Общо 125 млн. евро или 67.5 млн. евро/км

ЛЕРДАЛСКИ ТУНЕЛ В НОРВЕГИЯ

Дължина: 24,5 млн. евро

Цена: 125 млн. евро, или 4,9 лн. евро/км

СМЕТКАТА Е ПРОСТА: БЛИЗО 14 ПЪТИ ПО-СКЪПО ОТ ТУНЕЛА В НОРВЕГИЯ

Един от проектите, които се очаква да бъде реализиран,е тунелът в Кресненското дефиле. По план той ще струва 250 млн. лева. Практиката сочи, че цената се завишива обикновено с 15-25%. От МРРБ уточняват, че в цитираната сума влиза допроектирането на новата отсечка от „Струма“, изграждането на 3 км от нея и тунелът „Железница”.

За сравнение най-дългият тунел в света е Лердалският в Норвегия – с дължина 24.5 км. Той свързва градовете Лердал и Еурлани. По публикувани данни пътното съоръжение, открито преди 16 години, е струвало 120 млн. евро. Цената му излиза по около 5 млн. евро/км – почти колкото цената на последните лотове от „Струма“. Тунелът в Кресненското дефиле би струвал над 67 млн. евро/км,като, разбира се, е нормално да се добави инфлацията за тези години, но все пак...

Лердалският тунел e в планински район с надморска височина до 1600 м. Той е първият, в който е инсталирана система от ново поколение за вентилиране и за пречистване на въздуха от автомобилните газове. Дори инфлацията да е увеличила с 50% цените, което въобще не отговаря на истината, пак няма обяснение защо тунелът в Кресненското дефиле е близо 14 пъти по-скъп от скандинавския.

А най-дългият тунел в Азия е японският Чжунаншан – 18 км. Открит е през 2007 г., преди по-малко от 10 години. Изграждането му е струвало по 8 млн. долара/км, или общо 144 млн. долара.

Само преди година, когато цените на магистралите вече бяха тръгнали рязко нагоре, председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров обясни, че пътищата у нас се поправят постоянно, защото българските магистрали са най-евтините в Европа, а поддръжката им е още по-евтина. Той коментира, че километър аутобан в Германия струва десет пъти повече, а средната цена за изграждане на магистрала в съседна

Сърбия е двойно по-висока. Да, ама не. Това може би е било вярно преди години. Само през миналата 2015 г. правителството възлагаше обществени поръчки за 5.6-6.7 млн. евро/км. Това са цени, които са конкурентни във Франция, Белгия и Италия. За качеството и последващите ремонти всеки сам може да свидетелства.

*Текстът е с оригинално заглавие "Митът, че пътищата в България били евтини" и е част от "Черна книга на правителственото разхищение в България", издадена от Фондация "Фридрих Науман".

Faktor.bg публикува текста с разрешението на издателите. 

67 Коментар(и)

  • Запознат

    Запознат(03 April 2017 - 10:04)

    Отговор

    Тенденциозно е твърдението за ПВ Белокопитово. Това е един голям пътен възел, който освен 5-те километра магистрала има сериозни изкопни/насипни работи. Още 2 километра от пресичащия път също са реконструирани. Така цената е се получава друга.

  • Иван

    Иван(30 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    понеже са 14 пъти по качествени, и ще издържат 100 години повече от Норвежките

  • СРАМОТА

    СРАМОТА(27 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Нещо не разбрах колко е дълъг Норвежкия тунел! 

    Ако ще се наричате журналисти, трябва да публикувате без грешки!!!

  • аеffgp

    аеffgp(26 December 2016 - 14:12)

    Отговор

    как няма да излизат скъпо като 90 процента милионите са в на депотатите джобовете

  • работодател

    работодател(25 December 2016 - 19:12)

    Отговор

    Извинете, а пишещите тук, какво работите???

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Е, сега какво работят, ми то се вижда. И водещият им офицер го вижда!

  • поживял-видял

    поживял-видял(25 December 2016 - 16:12)

    Отговор

    Нямам никаква партийна пристрастност,но такава простотия и злоба ме погнусява! Дори всичко в статията да е вярно /а то не е! /, пак не мога да разбера как уважаемите съфорумци определиха единствения крадец и винвноик за всичко през последните 72 години! Всички други лидери и партии са ангели-херувими! Хайде,де!    И нещо не разбрах! 49 км. от “тракия" 2.2 млн евро/км,а в Румъния.,Хърватия,Гърципя,Полша - доста повече! Че се краде,краде се,но този „занаят" най-добре го практикуват червените милионери! Бойко е чирак пред тях!

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Не се прави че заплататите днес не идва от герб, пеевски трол нещастен. Разкри се много лесно. Водещият офицер ще ти резне от заплатата!

  • oops

    oops(25 December 2016 - 15:12)

    Отговор

    Боже, доживях! Да не би ДПС, Пеевски, Доган да не са спечелили търга за Кресненското дефиле и изведнъж да са се усетили загрижени данъкоплатци? 

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Не се прави че заплататите днес не идва от герб, пеевски трол нещастен. Разкри се много лесно. Водещият офицер ще ти резне от заплатата!

  • Дааа

    Дааа(25 December 2016 - 14:12)

    Отговор

    Колкото могъл човекът, в рамките на ВЪЗМОЖНОТО, толкова направил. Ама все пак направил. Да не е само Борисов и ГЕРБ? Ами къде е главният прокурор, който образува дела на хора, които търсят по евтини сделки за самолетите ни в Полща и се мъчат да въведат ред в болниците, да не се краде? Къде е? Е та Бойко ли да оправя и престъпниците. Политиката е изкуството на възможното. В таз държава толкова.

  • батко и братко

    батко и братко(25 December 2016 - 14:12)

    Отговор

    Мчи, ВЪРНЕТЕ СИ НИ НАЗЕ, да ви правим магистралете и тунелето... Мое и тесни, путайни партезански путечки да ви спретнеме, за да изнизвате по-лесно към Европата. Таков ше ви го наЛилим, до възпалените червени сливици, че нема да имате и кинти за билетя от Терминал-2.

  • Додо

    Додо(25 December 2016 - 13:12)

    Отговор

    "ЛЕРДАЛСКИ ТУНЕЛ В НОРВЕГИЯ

    Дължина: 24,5 млн. евро"

    На списвачите на този МАТРИАЛ очите им са станали на ротативки от сравнителния анализ, та са обърнали всички мерни единици в мангизи. Само не изясняват за тези 24,5 милиона евро банкнотите по дължина, или по ширина са подредени ... Или пък са използвали монети?

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Лошо, много лошо, и да четеш не можеш - водещият офицер ще ти резне от заплатата!

  • до Цеца

    до Цеца(25 December 2016 - 12:12)

    Отговор

    Цецо, Цецо, банкянска свиркаджийке! Много си проста ма, Цецо! Много! Защото, ГЕРБаджийска слугиньо, дето са те кръстили Цецка, дори и твоето, колкото на врабче мозъче е трябвало да осъзнае, че сега, при силно корумпираното, неграмотно и просташко управление на банкянската тиква, е много по-страшно, отколкото при правешкия говедар и масов убиец, който впрочем, е любим и "учител" на същата банкянска тиква! Защото, жалка свиркаджийке, на име Цецка, и сега има два типа хора - хора ГЕРБаджии, и   хора, запазили човешкото си достойнство и чест, и отказали да членуват в една престъпна СИКаджийка групировка и да служат на вождовете им - много по-големи престъпници от предишните си господари -  секретари на ЦК на БКП  и тодорживковски министри. Понеже  днешните висши кадри на ГЕРБаджийската групировка са все  техни бивши бръснари, шофьори, мозайкаджии, ваксаджии, перачи, портиери и охранители.

  • sdg

    sdg(25 December 2016 - 12:12)

    Отговор

    Искам да някой да извади данните колко струва наистина 1 км магистрала в Норвегия.А не някой чул-недочул,разбрал-не доразбрал,да ме убеждава че ние строим по скъпо.

    В Норвегия най малкото заплатата на един работник е 4-5 пъти по голяма от тази на българския работник.Само измами и манипулации в българските медии!

    • Цървулан

      Цървулан(25 December 2016 - 14:12)

      Добре ето чети за Лаердал тунел. Ако искаш даже индексирай с темпа на инфлация, вземи под внимание разходите за труд и социални придобивки в Норвегия и си направи изводите каква грандиозна кражба се задаваше с тунелите по кресненското дефиле.

      https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel

    • sdg

      sdg(25 December 2016 - 16:12)

      Цървулане,я си направи труда ако искаш да видиш колко ли е струвал 1 км. от тунела и то 95 година,а ако някой го смята на сегашните цени,ще е умножен по две,ама за баламурниците като тебе няма оправия!

    • Цървулан

      Цървулан(25 December 2016 - 17:12)

      Баламурник си ти. Нали знаеш че човек по себе си съди другите. Умножи го и по три и може да достигнеш прогнозната цена за тунелите при Кресна, които разбира се никога няма да се изградят. И няма да се изградят не защото Бг политиците и бизнесмените не искат, а защото преди около 2 години в и-нет се поде кампания против този безумен проект и се изнесе достатъчни инфо за колко и къде са изграждани подобни съоръжения. Лека вечер на теб и останалите Баламурници които сте решили да се подвизавате в този сайт.

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      sdg ни показва върховото си ниво на простотия. Хем  момчето му казва да индексира с темпа на инфлация, хем нашия пак си плямпа за цените че били от 95 без да си мръдне пръста и да сметне. И да не са от 95-а а от 2000г. Лошо, много лошо, водещият офицер ще ти резне от заплатата!

  • Цеца

    Цеца(25 December 2016 - 12:12)

    Отговор

    Към ЦЪРВУЛАН , ти си такъв и такъв ще си останеш ,защото завуалирането на акъла Ви през време на комунистическата диктатура а после през преустройката която сега наричате промяна е не излечима болест.Ще дойде време и ще се осъзнаете.Искате да дойде времето в което имаше два типа хора---хора с партиен билет и хора от простолюдието.Дано не дойде това време ,защото е жалко з Българския народ.

    • Цървулан

      Цървулан(25 December 2016 - 13:12)

      Бях решил да не ви отговорям, но после размислих. Та значи за промития ми мозък и партиен билет ще посоча годината когато съм роден - 1975. И второ, от една седмица съм в БГ, дошъл съм да си изкарам празниците и да се видя с роднини и приятели. Минах през Северна България, пътищата са станали с повече кръпки. Това е което видях. Моля ви дръжте си констатациете отнасящи се до хора които не познавате и ги категорозирате само според предубежденията ви.

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Цеца? Величкович нали? Тои затова акъла ти е толкова!

  • Цървулан

    Цървулан(25 December 2016 - 12:12)

    Отговор

    За Лаердал тунел писахме още преди две години в коментари под статия на Дневник. Та значи в България става въпрос за крадене не с г*з ами крадене дори с дишане. И това небивало крадене става възможно защото бизнес и политици работят заедно и кешират заедно по определени проекти, истинското име за тези действия не е корупция а разпределителни коалиции. Точно заради разпределителните коалиции Бг е най-бедната и най-безперпективаната държава в ЕС, и докато не застрашим физическтото оцеляване на политици, олигарси, магистрати и други визши функционери, нещата няма да се променят.

  • ХаХо

    ХаХо(25 December 2016 - 12:12)

    Отговор

    При строителството на магистрали в Германия видях да се полага бетон под асфалта. Защо ли го правят германците?

    • Дончо

      Дончо(25 December 2016 - 12:12)

      Ами и тука се прави,но нали всички сте от "компетентни" нагоре,как да ви обори човек,че нищо не разбирате,и някой медии ви манипулират както си искат?!

  • Нора

    Нора(25 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    ДПС СА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ ,НО НЕ СА НА РЕШЕТНИКОВ СЪГМИШЛЕНИЦИ.

  • Еко

    Еко(25 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    Това е писано от активистите на ДПС. Те са единствените членове на Науман  в БГ. Може и от лабораторията да са им помогнали, щото в статията няма една верна цифри и сравненията са от тип сравняваме ябълки с круши... или нефт с вода,  беше. 

    Но щом и в този сайт се публикува това, значи със сигурност ГЕРБ са пътници. Този път Мафията тотално е повела борба за овладяване на държавата. 

    Всички медии в БГ се издържат от парите от контрабандата. Те са си договорили Нинова за премиер.

    • XaHu

      XaHu(25 December 2016 - 12:12)

      Айде бе? Ако вотът на народа е против ГЕРБ, не означава, че народът е мафия!

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Ти не виждаш ли признак по който да сравниш ябълки с круши или нефт с вода? ОК, не виждаш. Но това е защото си глупав и не доучен. Водещият офицер ще ти реже от заплатата!

  • Стоев

    Стоев(25 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    Може и да са скъпи но са ПОСТРОЕНИ ПО КОИТО ВЕЧЕ СЕ ДВИЖИ НАРОДА ,ЗАЩОТО ЦЕЛИ 70 години ги НЯМАШЕ и си задайте въпроса къде са парите на БЪЛГАРИТЕ--ЗНАЧИ ЧЕ СА ПО ДЖОБОВЕТЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ ДИНАСТИИ.АСВАЛТ НЕ СЕ ЯДЕ ??? НО АСВАЛТ ДАВА ЯДЕНЕ ЧРЕЗ ПОВИШАВАНЕ НА ИКОНОМИКАТА.

    • Бай Спас

      Бай Спас(25 December 2016 - 11:12)

      Това е типичния гербаджия, не знае да пише, не знае да мисли, но много се слага.

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Парите на българина са в триумвирата бкп, дс, милиционе и мутри сиреч герб.

  • wow

    wow(25 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    Голямо "благодаря" на ФАКТИТЕ, понеже там е написано "по официални данни уникалното съоръжение е струвало 120 млн евро". Нали знаете, че по официални данни Гърция беше в цветущо състояние, докато не стана ясно, че е пред фалип, а Франция призна, че са лъгали като цигани, за да влезе в еврозоната. Да си отваряме очите на 44, казвам аз, и да не смятаме другите за херувими небесни. Най-лесният начин да очерниш някого /ако си загубил даден търг/, е да си поръчаш "смазващ" анализ на някоя фондация, сдружение, НПО или "авторитететен" весник, по-добре е списание. Вложените пари се изплащат почти веднага!

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      По твоята (правилна) логика след като е официална данната за 120млн евро значи става дума за 240млн евро. Е кажи ми сега не крадат ли комунисти десари и гербари?

  • vs

    vs(25 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    По- простотия българина е в челните места .Тоалетната България

  • Познавач

    Познавач(25 December 2016 - 11:12)

    Отговор

    Българи – крадат. Норвежци – не крадат. А това, че българите се сдружават в партии, за да крадат по-лесно, а норвежците имат партии, за да живеят по-добре, е подробност от пейзажа. Крадливо племе сме, това е истината.

  •  ГЕРБ - престъпници!

    ГЕРБ - престъпници!(25 December 2016 - 10:12)

    Отговор

    ГЕРбаджийските престъпници от СИКаджиската групировка на банкянската мутра са най-големите крадци в цялата ни история!

  • ФАКТИТЕ!

    ФАКТИТЕ!(25 December 2016 - 10:12)

    Отговор

    Най-дългият и труден за строителство тунел в света е Лердалския в Норвегия – цели 24,5 км. Той свързва градовете Лердал и Еурлани и е част от магистралата Е 16 от Осло за Берген. По официални данни уникалното съоръжение е струвало 120 млн евро. Тунелът е открит през 2000 година от норвежкия крал Харалд Пети.

    През 2000-та година, дами и господа, другарки и другари! Преди 16 години!

    Фридрих-Науман-Фондация за свобдата e фондация близка до Свободната демократическата партия (СДП,FDP) със седалище в Потсдам.

    Финансира се основно с пари на немските данъкоплатци. Дават се стипендии предимно на граждани на Германия. Извършва активност дейност и извън Германия, между които и бившите социалистически държави. Извън Германия се спонсорират проучвания и неправителствени огранизации. От 2007 г. в София е открито регионално бюро за Югоизточна, Централна и Източна Европа, Централна Азия и Южнокавказието.

    През 1995 г. основава Либерален институт, който се занимава с въпросите на либерализма за бъдещето устройство на света.

    Либерали, дами и господа, другарки и другари. ЛИБЕРАСТИ!

    • Шу Шу

      Шу Шу(25 December 2016 - 11:12)

      Само за сведение : Магистралата "Люлин", дълга 19 км. струва 190 000 000 €€€€€€€€€€ !   Можете да я съпоставите с Норвежкият тунел ! Тук Главният крадец - комисионер е Бай Хуй/ боко тиквата/ !

    • EU

      EU(25 December 2016 - 12:12)

      E, и? Каква връзка има цената на БГ магистралите с фондацията? Напиши писмо до фондацията и им кажи че лъжат. Влез в дебат с тях. Защо облъчваш читателите. От данните за фондацията, изобщо - ама изобщо не ме убеди, че данните които са изнесени за БГ кражбите НЕ СА ИСТИНСКИ.

  • (25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Добро заглавие. Добър въпрос. Въпрос на който може да отговори главнияТ строител и човека който ги открива. Вероятно лентичките са скъпи и оскъпяват строителството. Честита Коледа на всички.

  • Со кротце со благо

    Со кротце со благо(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Може и да са скъпи нашите магистрали но пък са много важни за бързото предвижване на мигрантите, резачите на лентички, пътуващите възторжени граждани участващи в откриването на разни изключително важни за България обекти - крайпътни кръчми,кафенета ,тоалетни и разни др. частни инвестиции с национално значение. Поради високото качество на магистралите ,най закупуваните автомобили от държавни организации са off road или внедорожници. Не се гаси ,туй що не гасне - глупост, крадливост, лицемерие, 

  • Кесо

    Кесо(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Ами извода от доклада за мен е, че норвежките строители са много прости  хора. Много съм разочарован от тях, имах по-високо мнение, ама сега ми се развали. Че то е пълно кощунство да не откраднеш поне 3 пъти повече от стойността на обекта. То както казва мъдрия български народ /който редовно настъпва мотиката и разбира от всичко/ "прекален светец и Богу не е драг". Не ги е срам норвежците да строят бадева. Па като не им стига пипето да питат хора дето разбират тия работи. Да дойдат на обмяна на опит при наши експерти. Тук има натрупан солиден опит и способни отракани хора дето могат да ги открехнат на всички тънкости. Развалиха ми празничното настроение тия норвежци.

  • Бизнес анализатор

    Бизнес анализатор(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Това, което чета е манипулация, без да твърдя, че някъде няма пътни участъци, които да са надценени. Не може да се сравнява магистрала в равнина и такава по пресечен терен с виадукти, разликата в цената може да е повече от два пъти. Оскъпяването на маг. Люлин дойде от това, че тя бе платена почти два пъти заради това, че първата фирма взе парите и не си изпълни проекта, както и заради това да не се каже, че гоним чуждите инвеститори и особено ако са турски, не ги осъдихме. Големи инфраструктурни проекти се строят само от големи фирми, а такива ние до скоро нямахме и трябваше да плащаме на чужди, които да изнасят национален капитал. Голяма строителна фирма се създава бавно, изисква големи инвестиции в машини и съоръжения и организиране на квалифицирани строители. Когато една такава фирма няма гаранция, заради непрекъснатите конкурси и обществени поръчки, че ще има непрекъснато работа, тя за да не фалира, трябва да има по-голяма оперативна печалба за финансов резерв. Това скоро няма да се измени, защото нашият пазар е малък и поради честите смени на властта бизнесът им е нестабилен. Не трябва да корим няколкото фирми, които печелили големите строителни поръчки. Че кой друг да ги печели? Гномът и Пърдан онзи ден пак говореха подобни небивалици, защото нямат хал-хабер от строителна индустрия. Същите глупости говори и Игнат Раденков - обектът струвал колкото цените по калкулация! Ами къде са амортизациите и горещият резерв за готовност?

    • !

      !(25 December 2016 - 10:12)

      Изключително плоска манипулация. Този е трол на Борисов/Пеевски. И пак Радан Кънев им е виновен, че крадат като свине без всякаква мярка и дебелеят задружно.

    • норге

      норге(25 December 2016 - 10:12)

      Норвегия е най-равнинната страна, даже фиордите са и едни равни. Ей тука не са хора само от ГЕРБ та да ти се връзват. В Норвегия даже има части от магистрали и виадукти с подгряване. Помисли ли , че има хора които пътуват и лесно ще те хванат в лъжа?

    • безпартиен

      безпартиен(25 December 2016 - 15:12)

      Основната причина е,че сме 30 години след и 45 в страни/в ляво/ от нормалните държави!

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      Анал и бизнес... това ми идва на ума като ти прочетох тъпнята. Много слаба манипулация. Водещия ти офицер ще ти реже от заплатата... много...

  • началника Му

    началника Му(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Не бойкохулствайте чада мои ...   Празник е.

  • Дедо

    Дедо(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Аз не се чудя. Нещата са много прости: недопускане на конкурентни фирми от ЕС. Ще ви припомня случая с Маришките ТЕЦове, когато фирмата RWE (Германия), незнайно защо бе шкартирана от конкурса, който бе спечелен от американски "инвеститори". 6 лентова магистрала струва в Германия около 5 милиона €/км, с гаранция за 10 години на платната.

    Показателен е и примера с тунела в Кресненското дефиле. Имало радиация! Ами за какво се използва висококачествения бетон при АЕЦовете? Имало свлачище? Има и висококачествен армиран бетон. Ами нека норвежците или швейцарците да проучат терена и да потвърдят тезите на българските специалисти. Или си мислите, че трасето по Пирин планина ще е по-евтин и по-траен.......

    • Boris

      Boris(25 December 2016 - 12:12)

      Дедо, напълно Сте прав, но не само това.

      Защо не бъдат поръчани тези норвежки фирми, които освен ефективни, имат и по–голям опит, плюс по–голяма гаранция за качество?

    • БХ

      БХ(26 December 2016 - 19:12)

      ами нема как да е прав дедо ти, увиснал е. И то с опашатата лъжа че Мариците биликупени от американски фирми. Тогава ги купиха италианци и по-късно ги продадоха на американци. Ама трола не е добре с историята и давай юруш на заплатата. RWE...  германците се отказаха след закупуването на тръжната документация. Ама трола не е добре с историята и давай юруш на заплатата... че и подгласник му се обади.

  • шаш

    шаш(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Чета и не вярвам на очите си , че във"Фактор" се публикува това ! Сигурно дежурния редактор ще бъде "леко" наказан Как може да се публикува това нещо - обикновено се леят дитирамби за Борисов, Цветанов , ГЕРБ но не може да  има коментари след публикациите ! Нечувано и невиждано - колко ли време ще стои на линия тази публикация ?

    • Далаверастрой

      Далаверастрой(25 December 2016 - 15:12)

      В България строителството на пътища е по-скъпо поради това,че проправителствените фирми завишават разходите и прибират парите за себе си.Отделно се заделят средства и комисиони за чиновници,които са един бюлюк хора.Някои хора натрупаха доста пари,които в една западна държава никога не могат да спечелят.Бай Симо Пешов-дъртия комуняга-строителя на всяка власт,фирмите на #кой,котараците,свинаря Гергов,разни мутри-гордостта на съвременна България- и пр.Най-справедливо би било всички пътища да се поверят на един немски консорциум,тогава ще има отчетност до последната стотинка.Но тогава "нашите" политици няма да са на далавера.

  • х

    х(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    В България има и магистрала "Марица", но тя явно не съществува за авторите.

    • фифи

      фифи(25 December 2016 - 11:12)

      е, от завършването до момента вече 3-4 път ремонтират новите участъци, та сигурно тя ще излезе още по-скъпа.

    • A21

      A21(25 December 2016 - 12:12)

      Лондонското метро е минало под Темза две години преди Априлското въстание... Метрото в столицата на Северна Корея е открито през 1974 г. В Хърватска построиха над 2000 км наистина супер магистрала за по-малко от 10 години. За шест и половина той направи 240 км. Освен това за 10 години членство в ЕС, от които седма година той е начело на страната, България не е мръднала от последното място по всичко. Най-бедни, най-нещастни, най-корумпирани, най-болни, най-умиращи...

      Добре дошли в страната на Дон Борисов.

      На Великия кормчия.

      На Краля Слънце.

      Страната на Б.Х.

    • Даааа

      Даааа(25 December 2016 - 14:12)

      Сега ще си изберете Нинова. Тя ще ви оправи. И магистрали ще ви построй и заплатите ще дигне.

  • tadi

    tadi(25 December 2016 - 09:12)

    Отговор

    Защото сме 10 пъти по-крадливи + 4 пъти по-несръчни, и тук е така:(

    • добавка

      добавка(25 December 2016 - 09:12)

      Защото Борисов-Златев-Пеевски са алчни, ама много алчни престъпници и руски мутрички.

      И техните подчинени Лиляна Павлова, Горанов и другите лапачи въобще не им пука за заспалия народ и си го крадат ежедневно. А тук разни тролове на ГЕРБ ми раздават присъди и обиждат  всички хора, които показват истинското лице на тези долни крадливи мутри- комунисти. 

    • todor

      todor(25 December 2016 - 10:12)

      да допълня :
      макар и с много отпуснати пари, хората в Хитрино ще бъдат преебани по същата схема.
      бай хуй вече им заведе  същите архитекти, които проектират магистрали за 10 млн. евро / км.
      скоро ще им заведе и същите изпълнители...

    • Деба соросоидните боклуци, родоотстъпници!

      Деба соросоидните боклуци, родоотстъпници!(25 December 2016 - 10:12)

      ЗАЩОТО КРАДНАТ, М. ИМ ДЕБА, СИНИТЕ БОКЛУЦИ !!!!

      СЕГА БАНКЯНСКАТА МАФИОТСКА МУТРА, ПРЕДИ ЦЪРНИЯ КРАДЛИВ ДРАГАЛЕВСКИ МАНГАЛ...  ЗА ТОВА !!!!!

      Всички психодесни боклуци са един дол дренки!

      И Гребаджии и ДесеБили и Седерасти са най-обикновенни, долни национални предатели, подлоги на Козяк и на НПО-шките на сатанисткия помияр Шорош! А и сега вече, същите тези подлоги, храчат и срещу православието!!! Това са същите тези боклуци, които за 27 години превърнаха страната ни в една обезлюдена, изгладняла и демографски срината ЦИГАНИЯ, с хиляди хора ровещи в боклуците за да не умрат от глад!

      Мръсни и безродни национални предатели!!

      Ще гниете в Ада, десни боклуци!

    • :)

      :)(25 December 2016 - 10:12)

      Четете бре! И си дайте сметка дали е политически пристрастно.

      *Текстът е с оригинално заглавие "Митът, че пътищата в България били евтини" и е част от "Черна книга на правителственото разхищение в България", издадена от Фондация "Фридрих Науман".

      "Фридрих-Науман-Фондация за свобдата e фондация близка до Свободната демократическата партия (СДП, FDP) със седалище в Потсдам." - Уикито

      "Журналистиката става не просто „колатерална щета” - тя директно е мобилизирана като боец под прикритие, или дори без никакво прикритие, на тази или онази кауза. И в целия произвеждан от тази шумна армия фойерверк всъщност е все по-трудно да се различи истината." - http://sbj-bg.eu/index.php?t=32855

    • Дончо

      Дончо(25 December 2016 - 12:12)

      Който вярва на такива статии значи много му се иска някой да го излъже!

    • Данни

      Данни(25 December 2016 - 15:12)

      Цени в евро на километър магистрали:

      Австрия 12,9 милиона евро/км;

      Унгария (равнина!) - 11,21 милиона/км;

      Чехия - 8,7 милиона на км;

       Дания - 5.7 милиона на километър.

      Магистрала "Струма" - 2,4 милиона евро/км.

    • Панама

      Панама (26 December 2016 - 14:12)

      Много п осто комсомолци,  защото сме бивш руски кенеф пълен с руски лай.а за това, съвпадение ли е че в урсия също една магистрала струва 40 пъти по скъпо от колкото същата в Европа например, същия терен, същия бетон, но хората не са същите, европейските президенти нямат лични музиканти челисти с по два милиарда долара в Панама офшорка

Оставете коментар



Обнови