Както пожела БСП: Кабинетът прекрати концесията за летище София

С тези 600 млн. лв. трябваше да се погасят дълговете на продъненото дружество БДЖ

С тези 600 млн. лв. трябваше да се погасят дълговете на продъненото дружество БДЖ

Процедурата за концесионирането на летище София се прекратява, съобщиха от транспортното министерство. Мотивите за взетото решение ще бъдат обявени от служебния министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев утре.

Така след четири удължавания на срока за подаване на оферти за получаване на 35-годишно право за управление на столичния аеропорта процедурата се спира. Това беше едно от настоятелните искания, които БСП неведнъж постави по време на предизборната кампания , то бе подето и от синдикати и служители на летището.

Предложенията за стопанисване на аерогарата в София трябваше да се подават до 19 май и да бъдат публично отворени на 21 май, като очакванията бяха, че важното решение за бъдещия оператор ще бъде взето от новия кабинет.

Предишните удължавания бяха с мотив "искане на кандидат-инвеститори". Неофициално като такива са сочени турският холдинг "Лимак", който строи трето летище в Истанбул. Коментираните предложения бяха той да участва руската "ВТБ Капитал" и швейцарската "Флугхафен Цюрих".

За сигурен се считаше и операторът на летище Франкфурт – "Фрапорт", който у нас вече управлява на концесия морските летище във Варна и Бургас, заедно с  “Еърпорт Сървисиз България", която е на "Химимпорт", притежаваща авиокомпанията "България Ер" – един от големите длъжници на летището в София.

Като претендент се сочеше и турската ТАВ, която управлява истанбулското летище "Ататюрк".

Предишният министър на транспорта Ивайло Московски твърдеше, че интерес към концесията са проявили още преди обявяването на процедурата  операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд зад лондонското летище "Хийтроу".

Изискванията към кандидатите бяха минимално еднократно концесионно плащане от поне 660 млн. лв. - с тях трябваше да се погасят дълговете на БДЖ към кредиторитеи да се купят нови влакове.

За железницата обаче вече се готви друг вариант за рефинансиране след проявения китайски интерес за съвместне бизнес, за който съобщи служебния премиер Огнян Герджиков миналата седмица.