Експерт: България може да извлече полза от търговска война между САЩ и Китай

За нас може да се окаже, че това до известна степен е плюс, въпреки че всяка една война е огромен минус

България може да извлече полза от евентуална търговска война между САЩ и Китай. Това е мнението на Лъчезар Динев – председател на Българо-китайската търговско-промишлена палата. В предаването „12+3“ на БНР той обясни:

„Ако например Китай наложи мита на американски стоки като вино, хранителни продукти – ние сме голям производител на такива неща. Може да сме малка страна, но за нас е важно, защото в този момент се открива ниша, която ние може да запълним. Същото нещо и ако Америка наложи 60 милиардна забрана за китайски стоки. Може да се окаже, че ние можем да бъдем междинно звено, т.е. да произвеждаме част от стоките и да ги продаваме в Америка. За нас може да се окаже, че това до известна степен е плюс, въпреки че всяка една война е огромен минус за двете страни и за целия свят“.

Според Динев, търговска война между САЩ и Китай при настоящото ръководство на САЩ е много вероятно да се случи:

„Независимо към коя държава се отправят санкции, веднага следват реципрочни и най-интересното е, че винаги инициаторът е Америка. Идеологията на Китай е да не са те инициатор на каквото и да било. Ако е добро да - могат да бъдат инициатор, но когато става дума за търговска война или друг механизъм, който ще ощети определена страна – те обикновено изчакват и приемат някаква въздържателна позиция“.

Динев изказа мнение, че от евентуална търговска война Китай ще е по-малко потърпевш заради инициативата си „Път на коприната“. Тази идея може би ще неутрализира голяма част от мерките, които САЩ предприема срещу тях, добави той. 

"Политически за Тръмп е добре в краткосрочен план, но твърдя, че в дългосрочен план това ще бъде огромен проблем за Америка, защото Китай вече не зависи само от Америка", категоричен е Лъчезар Динев. Той добави: "Ако някой наложи мита на Китай, те няма да останат без последствия. По-скоро ще загубят много американски производители от тази история. В момента за тях Америка е важен пазар, но не е животозастрашаващ. За американците също не е животозастрашаващ китайският пазар, но те няма да си променят структурата на потребление в Америка и всъщност налагането на тези мита ще увеличи цените на стоките за вътрешно потребление за американския краен потребител". 

Динев посочи, че в Китай има 42 български компании. По думите му в последно време се забелязва много положително отношение към китайския бизнес. Той е категоричен, че трябва да се работи за по-тясно сътрудничество с Китай.