Христо Ботйов днес би повторил: А вий... вий сте идиоти!

Стремим ли се да „видим“ истинския Христо, да усетим силата на духа и волята му, да съпреживеем саможертвата му?

Светослав Пинтев

Той се е подписвал Христо Ботйов. Най-малкото, което можеше да направим за него е да не променяме името му, но не би...Стремежът на знайни и незнайни чиновници да изкривят образа му, да осветят с криво огледало духовното му наследство, подвига му, са неистови... И това изобщо не е случайно.

Христо Ботйов и днес би ни казал: "Вий сте идиоти!" Ако можеше... Убеден съм в това.

"170-та годишнина от рождението на великия български революционер, поет и публицист Христо Ботев ще бъде отбелязана в града", съобщиха делово и официално от пресцентъра на Столична община. Тържественото честване ще се проведе от 13.00 часа пред бюст-паметника на Христо Ботев в Борисовата градина.  Ще видим даже Гвардейският представителен духов оркестър. 

Всичко това е чудесно, но е само

част от протокола, театро и духова музика

Стремим ли се да „видим“ истинския Христо, да усетим силата на духа и волята му, да съпреживеем саможертвата му?  Не, не и не.

Той и Левски са любимите маски на безродници, бездарници и лъжепатриоти. Кичат с тях антипатриотичните си дружества, паравоенни организации, какво ли не?  По-често използват Левски, разбира се.  Апостола безспорно им е по-удобен за тази цел, защото не е писал толкова много, могат да извъртат мислите му, както е угодно на господарите им.

Вчера един „националист“ беснееше, че Левски не бил казвал, че „който ни освободи, той ще ни пороби“. Обърнах му внимание, че го е записал Захари Стоянов, по свидетелството на живи по онова време съратници на Апостола. Той ми отговори, че Захари Стоянов е трябвало да го изгорят турците.  Барабар със „Записки по българските въстания“ вероятно. 

Разбирате ли за какво отричане от България и българското става въпрос, какъв стремеж да вкараш националните си герои в калъпа на една отвратителна чужда пропаганда, стремяща се да изличи българщината и да засели съзнанието ни с  карикатурни щампи на героите ни. 

Тези хора не може да не ненавиждат войводата за думите му "Россия, тая мнима защитница на славянството, тя употреблява още по-радикални средства, за да истрие от лицето на земята българските колонии."  ( в. „Знаме”, г. I, Букурещ, 4 април 1875 г.)

Ненавиждат го и властниците от всички времена, колкото и да се правят на  „патриоти“. Помните ли колко отдавна

изтриха от учебниците неговата публицистика

Може би заради такива думи, които звучат все едно са казани тази сутрин:

"Нашият православен народ е достигнал до такова гнуснаво скотско положение, щото аз не зная какво още по-голямо зло може да съществува на светът, което да го накара да се стресне и да протестува против своите скотски теглила. Тука се подиграват с имотът ти, с животът ти, с трудът ти, с децата ти и с най-свещените предмети на твоето човешко съществуване, а ти мълчиш като риба, търпиш като вол, молиш се богу като най-последният грешник и чакаш второто дохождане на Месия, за да добиеш награда за своите пети-вековни страдания. Какво искате от подобен народ? Той е роб, и роб безусловен, и аз имам пълно человеческо право да го прокълна от сичкото си сърце и душа, ако той и занапред остане така равнодушен към своята горчива съдба. Проклет да е, ако той не въстане против своите кръвопийци!"
(Вестник "Знаме", бр. 4, 5 януари 1875 г.)

Тук „роб“ е духовно състояние, ако забелязвате, идиоти. 

Защо някой соц чиновник реши да му промени името, за това никой днес не говори.  Да не говорим някой да се опитва да съхрани посланията на неговия могъщ дух.  Изхвърлиха от учебниците публицистиката, защото е проекция на този дух, а той има способността вечно да буни  духовете на потомците. Страхуват се неистово от него...

Ботйов твърдеше:

 „Нашият народ има свой особен живот, особен характер, особена физиономия, коя го отлича като народ - дайте му да се развива по народните си начала, и ще видите каква част от обществения живот ще развие той. Дайте му или поне не бъркайте му да се освободи от това варварско племе, с кое той няма нищо общо, и ще видите как ще той да се устрои. Или не видите семето, зародиша в неговите общини без всяка централизация, в неговите еснафи, дружества мъжки, женски и детински?”

Тук той говори за демократичните традиции на българина, за огромния му потенциал да се самоуправлява. А това наистина плаши мнозина. 

Има предвид османлиите под варварско племе, но и самозабравилите се чорбаджии. Е, сами виждате, нищо не се е променило, те ни скачаха по главите като партийни величия, сега като чорбаджии.  

Това варварско племе днес са нашите сегашни чорбаджии, които забраняват думите му, за да пречупят духа му. Това е  партийната каста, която заграби националните богатства и реве за бедните, това са КОЙ и неговата банда.

Да си припомним думите на Ботйова: „Ще викнем ние: „Хляб или свинец!”. Иначе ще трябва да си припомним думите му, адресира ни към всинсца ни: „А вий... вий сте идиоти!“