ЕС пред трудни решения - каква роля да има в Сирия

Eвропейският съюз заедно с ООН е домакин на международна конференция в подкрепа на бъдещето на Сирия. Съюзът обаче трябва да вземе някои трудни решения за ролята, която иска да играе в уреждането на кризата, тъй като сегашната му политика се оказва неефективна, съобщава БТА.

ЕС е изправен пред труден избор при определяне на ролята си в кризата в Сирия - продължаване на сегашната политика може да го измести настрани от политическия процес, но промяна на курса в която и да било посока може да се окаже трудна за договаряне.

ЕС и неговите страни членки станаха основни хуманитарни дарители след началото на сирийския конфликт през 2011 г. Въпреки това съюзът не успя да използва политическата си тежест за намиране на решение.

С навлизането на конфликта в осмата му година се засилиха призивите към ЕС за повече ангажираност - някои предлагат военни мерки, докато други призовават ЕС да сключи сделка със сирийския режим; трети зоват съюзът да заеме водеща роля в търсенето на отговорност.

Фадел Абдул Гани, ръководител на опозиционната Сирийска мрежа за човешки права, критикува незначителната роля, която досега ЕС играе в Сирия. "Влиянието му трябва да бъде по-голямо от това, което наблюдаваме", казва той и добавя: "Съюзът прави нещо, но то изобщо не е достатъчно."

С насрочената за днес и утре в Брюксел втора годишна международна дарителска конференция, фокусираща вниманието към бъдещето на Сирия, ЕС се стреми да събере финансови средства за хуманитарна помощ и да възобнови блокирания политически процес под егидата на ООН.

Съюзът също се стреми към първостепенна роля в бъдещото възстановяване на Сирия и подчертава, че фондове за инфраструктура не могат да бъдат предоставени на сирийския президент Башар Асад и неговото правителство.

Но начало на преходен процес, при който Асад да бъде отстранен от длъжност, е малко вероятно предвид военните успехи на сирийския режим, постигнати с помощта на неговите съюзници Русия и Иран.

Гани твърди, че на западните страни е необходима военна стратегия, която да обезсили Асад и да го принуди да се върне на масата на преговорите. Но шансът за продължителна военна интервенция на Европа и останалите западни страни е малък, особено предвид настояването на съюза, че не може да има военно решение на конфликта. „

"Няма желание за западна военна интервенция", казва Джулиан Барнс-Дейси, експерт в Европейския съвет за външна политика. Всъщност, след като в краткосрочен план контролът на Асад над Сирия "сега е необратим", на ЕС може да се наложи да промени политиката си и да подкрепи мирна сделка, която ще остави Асад на власт", продължава Барнс-Дейси.

"Равносметката на днешната реалност е, че Асад няма да бъде отстранен от власт", казва Барнс-Дейси пред ДПА. "Европейците и останалите ще трябва да осмислят тази реалност. Те ще трябва да се опитат да стигнат до най-добрия възможен резултат, какъвто сега може да бъде постигнат, с Асад като част от схемата, и да се стремят към дългосрочна стратегическа игра, която в крайна сметка да отслаби хватката му и накрая да бъде отстранен от власт", допълва Барнс-Дейси.

Предвид настояването на няколко страни от ЕС да продължат призивите за отстраняване на Асад съюзът вероятно няма да промени сегашната си политика, "дори ако това маргинализира ЕС като ключов играч в следващия етап на конфликта", добавя той.

Област, в която ЕС се стреми да действа, е търсенето на отговорност. Въпреки че в момента пътищата за широкообхватни международни действия за търсене на отговорност от Асад и най-близкото му обкръжение са блокирани, ЕС все пак може да осигури някакъв вид справедливост, преследвайки съдебно бивши членове на сирийското правителство, дошли в Европа като бежанци.

Това каза на неотдавнашна среща на страните членки на ЕС Уилям Уайли, изпълнителен директор на Международната комисия за правосъдие и търсене на отговорност (МКПТО), частна организация, разследващ международни престъпления.

Уайли и неговият екип са събрали 800 хиляди страници документи, изнесени от Сирия от хора, които често са рискували живота си, свидетелстващи за действията на режима. Всички документи могат да бъдат представени пред съд, което е от решаващо значение за наказателни дела. МКПТО има предварителен списък на 12 високопоставени представители на сирийския режим, които вероятно се намират в шенгенската зона на ЕС.

"Говорим за служители на провинциално ниво, а не на висши позиции около Асад, но непосредствено за следващото ниво", казва Уайли. Тези функционери на режима най-вероятно са избягали от Сирия, когато бунтовници са поели контрола над техните територии и по-късно са пристигнали в Европа с останалите бежанци. Понякога те биват идентифицирани от властите в ЕС, в други случаи биват разпознати по европейските улици от други сирийски бежанци.

Страните - членки на ЕС, могат да разследват тези заподозрени за извършване на престъпления срещу човечеството, които са част от наказателния кодекс на повечето държави от ЕС. "Можеш да накажеш тези хора и да получиш истинска справедливост, защото те не са изпълнители, а са много сериозни извършители, казва Уайли и допълва: тези дела обаче няма да се достатъчно съществени, за да стреснат режима. Това, което може да се постигне, е да се изпрати ясно послание на предполагаемите жертви, които от дълго време чакат справедливост - поне някаква справедливост."