ДПС официално представи закона „Пеевски”, но къде е Пеевски?

Депутатът на "колективното тяло" по традиция отсъстваше от сградата на Народното събрание

Делян Пеевски

Делян Пеевски

ДПС официално представи закона „Пеевски” за собствеността на медиите, въпреки че самият Пеевски по традиция отсъстваше от сградата на Народното събрание.

На въпрос къде е Пеевски, защо не е в Народното събрание редом до колегите си, които представят законодателната му инициатива, Велислава Кръстева отговори с думи на почетния председател на партията Ахмед Доган, че те работели като колективно тяло.

Според ДПС акцентите в този закон са два: на първо място, изсветляване на медийната собственост, но не както досега, само върху печатните издания, а разширяване на обхвата с онлайн медиите и доставчиците на медийни услуги. Втората промяна пък касае разпространителите на вестници – да се знае кой разпространител колко места за разпространение има

„Темата за собствеността на медиите, за това кой говори, за необходимостта от информация за това в кого е собствеността на медиите и на разпространителските мрежи, не е тема от днес. Дори очаквах да получим подкрепа още при внасяне на законопроекта именно от тези организации, които от години настояват да бъдат предприети законови действия в посока, която би осветлила действителните собственици на медиите, както и финансирането им на непазарен принцип”, заяви Велислава Кръстева от ДПС.

Хамид Хамид заяви, че промените целят прозрачност и информираност на обществото за това кой, колко и откъде получава, както и срещу какво.

ДПС предлага до 30 юни на всяка календарна година всички медии да представят декларация пред Търговския регистър за всяко конкретно плащане към медията. Въвежда се задължение да се осветят доставчиците на медийни услуги, онлайн изданията, и да се декларират всички приходи на тези издания, каза Хамид.

По думите му под финансиране се има предвид непазарното финансиране - това, което идва извън рекламите. Това са всякакви дарения, всякакви плащания извън нормалния търговски оборот, уточни депутатът. "По рекламните договори има фактури, там контролните функции са на НАП. Но в обществото стои въпроса как, откъде и защо различни медии получават средства и срещу какво", коментира той.

Другото предложение е до 31 януари на всяка година лица, които разпространяват или продават печатни издания, да подаде в Министерството на културата декларация, която идентифицира действителния му собственик, както и броя обекти за продажба на дребно на печатни издания, които използва в търговската си дейност.

От ДПС обявиха, че разчитат на подкрепа на всички парламентарни групи, ни нито една парламентарна група до момента не е взела отношение по въпроса.